flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Протокол № 5 від 28 травня 2012 року

Протокол № 5

оперативної наради навчання працівників

Жмеринського міськрайонного суду

 

28 травня 2012 року

                                                                            На нараді присутні 25 працівників суду.

 

План навчання:

1.      Про стосунки суду з засобами масової інформації; громадськими організаціями.

2.      Порядок складання і оформлення протоколів та технічного запису.

3.      Питання, по яких суд видаляється в нарадчу кімнату.

4.      Недоліки заповнення обліково – статистичних карток на цивільні та кримінальні справи.

 

Слухали: Про стосунки суду з засобами масової інформації, громадськими організаціями.

 

З доповіддю  по даному питанню виступив голова суду Ковальський В.І.

 

В обговоренні питання взяли участь керівник апарату Насоненко  Т.А.,судді суду Порощук П.П., Саландяк О.Я., Заярний А.М., консультант з кадрової роботи суду Шпиль А.В.

Суддя не має права розголошувати інформацію, що стала йому відома у зв’язку з розглядом справи в закритому судовому засіданні. Він не може робити публічні заяви, коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду, та піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили. Судді суду у визначеному законом порядку надають засобам масової інформації можливість одержувати відомості, виключаючи при цьому порушення прав і свобод громадян, приниження їх честі й гідності, а також авторитету суду та статусу судді.

Зважаючи на проблеми та досвід побудови відносин зі ЗМІ в рамках реформи можна говорити про принципи взаємодії преси та судової системи. Судові рішення та інші відомості, що стосуються діяльності судів (якщо мова не йде про справи, доступ до яких обмежений законом), повинні надаватися ЗМІ, у свою чергу система правосуддя повинна бути як мінімум у курсі будь-яких посилань та цитування інформації, що виходить із судових органів. Цей принцип свідчить про взаємну повагу та гарантує коректність передачі інформації. ЗМІ повинні прагнути до максимально достовірного висвітлення діяльності судової системи та у своїх коментарях і аналізі не переходити етичну і професійну межу, за якою починається свавілля. Прес-структури судів різних рівнів повинні володіти достатньою технологічною та кадровою базою для задоволення потреби журналістів в інформації стосовно судової проблематики. Оперативне розміщення важливіших судових рішень в мережі Інтернет. Своєчасне та якісне виссвітлення судових слухань та наступне розміщення рішень по найбільш цікавих для ЗМІ справах у мережі Інтернет — це суттєво полегшить орієнтування преси в судочинстві, продемонструє заінтересованість судів у зверненні уваги громадськості до своєї роботи.

Державні службовці, з урахуванням Конституційних норм, можуть брати участь у громадській діяльності.

 

Нарада постановила:

1.      Подану інформацію взяти до відома.

  1. Консультанту суду з кадрової роботи Шпиль А.В. систематично надсилати до територіального управління державної судової адміністрації України в Вінницькій області інформацію про діяльність суду, що підлягає оприлюдненню відповідно до вимог  Закону України «Про доступ до публічної інформації» на  веб-порталі «Судова влада України».

3.      Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату суду           Насоненко Т.А.

 

 

Слухали: Порядок складання і оформлення протоколів та технічного запису.

 

 З доповіддю  по даному питанню виступила секретар судових засідань суду Кардашевська Г. Л.

 

В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А., помічник судді Жаглюк Я.М., головний спеціаліст з ІТ Антал П.В.

Обговоривши питання відзначили, що у протоколі судового засідання  відображаються всі істотні моменти розгляду справи у тій послідовності, в якій вони мали місце у судовому засіданні. Протокол складається секретарем судового засідання і має бути підписаний головуючим і секретарем судового засідання не пізніше трьох днів з дня закінчення судового засідання. У разі необхідності цей строк може бути продовжено головуючим, але не більше ніж на десять днів після закінчення судового засідання. Протокол приєднується до справи. При його складанні можуть застосовуватися технічні засоби. Протокол має бути оформлений не пізніше наступного дня після вчинення окремої процесуальної дії. Таке правило, передбачене з метою можливості перенесення даних із технічного засобу до протоколу. Протокол приєднується до матеріалів справи. Усі розпорядження головуючого та ухвали, постановлені без виходу до нарадчої кімнати, а також відомості про оголошення ухвал, постановлених у нарадчій кімнаті, дані про застосування технічних засобів фіксування судового процесу зазначаються у протоколі.

У протоколі зазначаються такі відомості:

1.  рік, місяць, число і місце вчинення дії;

2.  час початку вчинення дії;

3.  найменування суду, який розглядає справу, прізвище та ініціали судді, секретаря судового засідання;

4.  справа, шо розглядається, імена (найменування) сторін та інших осіб, які беруть участь у справі;

5. відомості про явку осіб, які беруть участь у справі, експертів, спеціалістів, перекладачів, свідків;

6. відомості про роз'яснення сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, їх прав та обов'язків;

7.  усі розпорядження головуючого та постановлені ухвали;

8.  заяви і клопотання сторін та інших осіб, які беруть участь у справі;

9. основний зміст пояснень сторін, третіх осіб, їх представників та інших осіб, які беруть участь у справі, а також показання свідків, усне роз'яснення експертами своїх висновків і відповідей на поставлені їм додаткові питання; консультацій та висновків спеціалістів;

10. докази, а в разі якщо докази не додаються до справи, - номер, дата та зміст письмових доказів, опис доказів;

11. час закінчення вчинення дії;

Особи, які беруть участь у справі, повідомляються судом про підписання протоколу. Форма такого повідомлення законом не визначена. Протягом трьох днів після цього повідомлення або після закінчення строку на підписання протоколу особи, які беруть участь у справі, мають право подавати свої зауваження щодо неповноти або неправильності протоколу. Не пізніше п'яти днів з дня їх надходження до суду, зауваження до протоколу повинні бути розглянуті головуючим. Якщо він згоден з ними, то посвідчує їх правильність У разі незгоди головуючого із зауваженнями до протоколу, вони розглядаються судом у судовому засіданні з пові­домленням осіб, які брали участь у справі. Своєю ухвалою суд посвідчує правильність їх або відхиляє. У цьому випадку зауваження повинні бути розглянуті не пізніше п'яти днів з дня надходження їх до суду. Зауваження до протоколу приєднуються до матеріалів справи у всіх випадках, у тому числі, якщо їх не було розглянуто у зв'язку з вибуттям головуючого.

 

Нарада постановила:

1.      Подану інформацію взяти до відома.

2.      Секретарям судових засідань складати та оформляти протоколи згідно законодавства.

3.      Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату суду           Насоненко Т.А.

 

Слухали: Питання, по яких суд видаляється в нарадчу кімнату.

 

З доповіддю  по даному питанню виступив суддя суду Верьовочніков В.М.

 

В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А. , помічник судді Бородавка В.П., старший секретар суду Смірнова Є.А., секретар суду Мельник О.С.

Обговоривши  відзначили, що нарадою кімнатою є окреме приміщення суду, в якому склад суду постановляє вирок, виносить рішення, ухвалу у справі. Після останнього слова підсудного суд негайно видаляється до нарадчої кімнати для постановлення вироку, про що головуючий оголошує присутнім у залі судового засідання. Порушення таємниці нарадчої кімнати є підставою для скасування судового рішення. За КПК України для забезпечення таємниці нарадчої кімнати ніхто не має права бути присутнім у ній, крім складу суддів у даній справі. Судді не мають права розголошувати міркування, висловлені в нарадчій. Таємниця нарадчої кімнати є гарантією принципу незалежності суддів, підкорення їх лише закону та забезпечення необхідних умов для повного і правильного вирішення усіх питань. Нарадча кімната надає можливість суддям вільно висловлювати свої міркування з будь-якого питання, що обговорюється, відстоювати їх, голосувати за те рішення, яке вони вважають правильним. Судді, перебуваючи в даному приміщенні не мають права радитись будь з ким у розглядуваній справі, розголошувати міркування інших суддів з обговорюваних питань, спілкуватися з особами, які беруть участь у справі, та ін. учасниками процесу. Судді, які перебувають у нарадчій кімнаті, не мають права її залишати до постановлення рішення. Тільки при розгляді значимих справ, що триває днями і місяцями, за крим.-процес, зак-вом, суддям дозволяється з настанням нічного часу робити перерву в нараді для відпочинку. Порушення таємниці нарадчої кімнати є підставою для скасування рішення суду в апеляційному і касаційному порядку за умови, що порушення призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. Судове рішення має бути ухвалено відразу після судового розгляду, поки свіжим залишилося у пам'яті все, що відбувалося під час судового розгляду. Під час перебування в нарадчій кімнаті суддя не має права розглядати інші судові справи, оскільки це могло б негативно вплинути на об'єктивну оцінку доказів.

Ухвалюючи вирок судового засідання, наприклад, у кримінальній чи цивільній справі суддя або колегія суддів видаляються до нарадчої кімнати, де, повинні вирішити такі питання: 1) чи мало місце діяння, у вчиненні якого обвинувачується підсудний; 2) чи має це діяння склад злочину і якою саме статтею кримінального закону він передбачений; 3) чи винен підсудний у вчиненні цього злочину; 4) чи підлягає підсудний покаранню за вчинений ним злочин; 5) чи є обставини, що обтяжують або пом’якшують відповідальність підсудного, і які саме; 6) чи слід у випадках, передбачених ст. 26 Кримінального кодексу України, визнати підсудного особливо небезпечним рецидивістом; 7) яка саме міра покарання повинна бути призначена підсудному і чи повинен він її відбувати; 8) в якому виді виправно-трудової чи виховно-трудової колонії або тюрми повинен відбувати покарання засуджений до позбавлення волі; 9) чи підлягає задоволенню пред’явлений цивільний позов, на чию користь та в якому розмірі, і чи підлягають відшкодуванню збитки, заподіяні потерпілому, а також кошти, витрачені закладом охорони здоров’я на його стаціонарне лікування, якщо цивільний позов не був заявленим; 10) що зробити з майном, описаним для забезпечення і цивільного позову, і можливої конфіскації майна; 11) що зробити з речовими доказами, зокрема грошима, цінностями та іншими речами, нажитими злочинним шляхом; 12) на кого повинні бути покладені судові витрати і в якому розмірі; 13) який запобіжний захід слід обрати щодо підсудного.

Після проголошення вироку і роз’яснення учасникам судового розгляду його змісту, строків і порядку оскарження, головуючий оголошує судове засідання закритим.

 

Нарада постановила:

1.      Подану інформацію взяти до відома.

2.      Суддям не порушувати таємницю нарадчої кімнати.

3.      Контроль за виконанням постанови покласти на голову суду Ковальського В.І.

 

Слухали: Недоліки заповнення обліково – статистичних карток на цивільні та кримінальні справи.

 

З доповіддю  по даному питанню виступила керівник апарату суду Насоненко Т.А.

 

В обговоренні питання взяли участь старший секретар суду Смірнова Є.А., секретар суду Мельник О.С., секретар суду Піскун Т.С.

Обговоривши  відзначили що, реєстрація справ та матеріалів, що надходять до суду , здійснюється відповідно до Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді від 27.06.2006р. зі змінами та доповненнями. Інструкції  щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів від 05.06.2006р. зі змінами та доповненнями.

Усі судові справи та матеріали, що надійшли до суду та підлягали розгляду відповідно до кримінального, цивільного судочинства, не пізніше наступного робочого дня передавалися для реєстрації у відповідних обліково-статистичних картках чи реєстраційних журналах та алфавітних покажчиках.

Кожній судовій справі наданий єдиний унікальний номер, який формується автоматизованою системою автоматично в суді першої інстанції та залишається незмінним незалежно від проходження справи в інстанціях. Структура номеру справи є такою: код суду/номер справи за порядком у поточному році/рік реєстрації.

      Далі на підставі внесеної до автоматизованої системи інформації здійснюється автоматичний розподіл судових справ. Автоматичний розподіл судових справ здійснюється у суді протягом робочого дня після реєстрації відповідних документів, крім випадків, передбачених законодавством. Після автоматичного розподілу судових справ автоматизованою системою, працівник канцелярії апарату суду на якого покладено обов’язок передачі судової справи, передає судову справу визначеному автоматизованою системою головуючому судді, судді-доповідачу. Вся подальша інформація щодо процесуальних дій та судових рішень вноситься до автоматизованої системи помічником судді або секретарем судових засідань.

Так, в першому кварталі 2012 року до Жмеринського міськрайонного суду   зареєстровано судових справ та виставлено ОСК на справу:

- кримінальних справ – 101 (в т.ч. перереєстрованих - 32 справи, які складають залишок нерозглянутих справ станом  на 01.01.2012р.);

- цивільних справ – 673 (в т.ч. перереєстрованих - 126 справ, які складають залишок нерозглянутих справ станом  на 01.01.2012р.).

    Відповідно до функціональних обов'язків   автоматичний розподіл судових справ та ведення первинного  обліку справ в ОСК здійснюють   секретарі суду   відповідно до категорій: кримінальні справи - Мельник О.С, цивільні та адміністративні справи - Піскун Т.С.

Основними  завданнями обліково-статистичної роботи  є забезпечення достовірності, об'єктивності, оперативності та цілісності інформації про роботу судів з основної діяльності.

            Всі звіти розраховуються на підставі документів первинного обліку, тому  їх якість є показником роботи суду.

            Працівники суду чітко дотримуються вимог Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді. Всі пункти і графи обліково – статистичних карток в КП «Д-3» заповнюються відповідно до руху справи. Не  приймаються до канцелярії суду справи,   у    яких не заповнено рух по справі в ОСК або ж не направлено судове рішення  до ЄДРСР. Грубих помилок і порушень при реєстрації ОСК не допускають. Однак, деякі помилки все ж мають місце.

            Найтиповішими недоліками при веденні первинного обліку є неповнота або неправильність, перекручування внесення відомостей до обліково-статистичних карток по відношенню до матеріалів справи (судового рішення). Неналежне ведення первинного обліку секретарями кримінальної та цивільної канцелярії судів в частині заповнення обліково-статистичних карток веде до подачі в подальшому недостовірної інформації, яка потребує підтвердження або спростування під час подання звітів.

            Так, при надходженні  зустрічного позову канцелярією суду вказаний  позов реєструвався,  присвоювався  вхідний номер та  передавався на  розгляд судді долучаючи до первісного позову. При цьому, порушуючи вимоги  Інструкції, в ОСК на цивільну справу (позовне  провадження), інформація не  вносилась на  що було звернуто увагу відповідальних осіб та усунено недоліки на  місці.

            В процесі  роботи з ОСК на цивільну  справу виявлено недосконалість   КП «Д-3»,  зокрема:

-           відповідно  до п. 4 п.п.4 Постанови Пленуму Верховного Суду  України «Про  застосування норм цивільного  процесуального законодавства, що регулюють провадження у справі до судового розгляду» від 12.06.2009 року № 5  «Зупинення, закриття провадження у справі чи залишення заяви без розгляду (  статті 201, 202, 205, 207 ЦПК) при проведенні попереднього судового засідання відповідає вимогам ЦПК. Однак, в ОСК  такий пункт не  прописано, тому в більшості  ОСК не  відображається  інформація про залишення  позову без  розгляду в попередньому судовому засіданні; 

-           в  п.7.1 розділі 7 «Попереднє судове засідання» позов задоволено у зв'язку з визнанням  відповідачем позову є лише місце для зазначення  дати розгляду. Проте, немає  місця для зазначення змісту результативної частини рішення та дати коли набуває рішення законної сили;

-          в розділі  24 «Апеляційний  розгляд» не  передбачено внесення  інформації щодо оскарження ухвал, на які можуть бути подані скарги окремо від рішення( ст. 293 ЦПК України ),  а  лише на остаточне судове рішення ( ухвалу). У такому випадку вказану інформацію можливо внести лише  в пункті 31 «Інші  відмітки»;

зайвим є пункт 21.1 « Подано  заяву про апеляційне оскарження»  так як вказану норму виключено;

-          в пункті 11.1 судові витрати розділі «Вартісні  показники» колонка передбачає відомості щодо  несплати судового збору внаслідок  звільнення від сплати, проте вказана функція не діє. 

                 Вказані недоліки у  роботі КП «Д-3» є  суттєві і потребують удосконалення з боку розробників. 

          

Нарада постановила:

1.      Подану інформацію взяти до відома.

2.      Секретарям судових засідань звертати увагу на недоліки заповнення обліково – статистичних карток на цивільні та кримінальні справи.

3.      Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату суду           Насоненко Т.А.

КЕРІВНИК АПАРАТУ ЖМЕРИНСЬКОГО

МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ                                                                 Т.А.НАСОНЕНКО

       

Секретар                                                                                                      А.В.Шпиль