Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Протокол № 5
оперативної наради навчання працівників
Жмеринського міськрайонного суду
25 квітня 2013 року
На нараді присутні 24 працівники суду.
План навчання:
1. Приймання, облік і зберігання речових доказів та особистих документів у судових справах.
2. Загальні правила поведінки державних службовців.
3. Облік та зберігання печаток, штампів і бланків.
4. Концепція вдосконалення судівництва для утворення справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів.
Слухали: Приймання, облік і зберігання речових доказів та особистих документів у судових справах.
З доповіддю по даному питанню виступила секретар суду Мельник О.С.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату Насоненко Т.А., заступник керівника апарату Скорковський П.Е., старший секретар Смірнова Є.А.
Обговоривши питання відзначили, що приймання, облік і зберігання речових доказів у кримінальних, цивільних справах та справах про адміністративні правопорушення, провадиться відповідно до чинного законодавства.
У разі надходження речових доказів у кримінальних справах наявність їх звіряється за довідкою про речові докази, складеною органами слідства. Речові докази реєструються в журналі обліку речових доказів (форма № 40). Зберігаються речові докази в спеці-альному приміщенні (камері), сейфі, шафі тощо.
За відсутності зазначених в довідці речових доказів, складається акт, який підписує голова суду (заступник) і секретар.
Приміщення, шафи, сейфи, де зберігаються речові докази, мають бути замкнені та опечатані.
Додані до справи як речові докази: дорогоцінні метали, вироби з дорогоцінних металів, лом, дорогоцінне каміння, перли, монети з дорогоцінних металів, іноземна валюта, платіжні документи в іноземній валюті, банківські платіжні документи в національній валюті, сертифікати - до набуття вироком (ухвалою) законної сили зберіга-ються у відповідних фінансових установах органів слідства або здаються ними на зберігання до установ Національного банку України.
Приймаючи таку справу, секретар перевіряє наявність документів про передачу зазначених вище речових доказів для зберігання до відповідних установ.
Наркотичні засоби, що є речовими доказами, зберігаються у камері схову речових доказів органів слідства і судом на зберігання не приймаються. Копія вироку або його резолютивна частина надсилається на виконання в органи слідства, де зберігаються речові докази. У супровідному листі пропонується повідомити суд про виконання.
Речові докази у цивільних справах, що подані сторонами, іншими учасниками процесу чи витребувані судом, зберігаються в справі або за окремим описом здаються секретарем до камери схову відповідно до ст. 54 ЦПК України.
Після набрання рішенням законної сили речові докази повертаються особам, від яких були одержані, або передаються особам, за якими суд визнав право на ці речі відповідно до ст. 56 ЦПК України.
Про рух речових доказів по справах секретарі роблять відповідні записи у журналі (форма № 40).
До матеріалів справи приєднуються акти про знищення речових доказів чи розписки осіб, яким повернуто речові докази.
Працівникам суду категорично забороняється реалізація і придбання речових доказів.
Вилучені у арештованих паспорти, військові квитки, трудові книжки та інші особисті документи зберігаються в окремому опечатаному пакеті, який підшивається до справи і нумерується черговим номером аркуша справи.
У випадках закриття справи або звільнення з-під варти володільця, документи повертаються йому під розписку.
У разі засудження до позбавлення волі військовий квиток і приписне свідоцтво призовника не пізніше семи днів після набрання вироком законної сили надсилається у військкомат за місцем останньої прописки, паспорт надсилається в місця попереднього ув'язнення.
Всі інші документи зберігаються в справі до звільнення і витребування їх засудженим.
Паспорти та інші документи осіб, які перебувають під вартою, надсилаються в місця попереднього ув'язнення, а щодо осіб, які знаходяться на волі - органу внутрішніх справ за місцем проживання засудженого.
Скарги, надіслані поштою або прийняті на особистому прийомі, реєструються секретарем колегії на обліково-статистичних картках у день їх надходження (форми № 32,34).
Повторні скарги реєструються під номером первинних скарг з індексом "П" (повторно), що ставиться попереду номера.
Повторною вважається скарга, що надійшла від однієї і тієї ж особи з одного і того ж питання на рішення, про обґрунтованість якого її вже повідомлялося, а також на несвоєчасний розгляд попередніх скарг.
Кожна скарга заноситься до алфавітного покажчика окремо по кримінальних і цивільних справах, де зазначається номер обліково-статистичної картки (форми № 4, 6).
На кожну справу заводиться окреме провадження за номером обліково-статистичної картки (форма № 31).
На скарзі проставляється номер, який складається з індексу (4), позначення категорії справи ("к" - кримінальна, "ц" - цивільна) і порядкового номера обліково-статистичної картки.
Після розгляду скарги виконавцем в обліково-статистичній картці секретар зазначає наслідки її розгляду, дату витребування або відмови у витребуванні справи.
У разі витребування справи надсилається вимога про її надіслання.
Провадження за скаргою, залишеною без задоволення (без витребування справи), вважається завершеним після накладення резолюції і відповіді заявникові.
Скарга, за якою витребувано справу і після її вивчення не встановлено підстав для опротестування судового рішення, вважається закінченою провадженням з часу надіслання відповіді заявникові.
Надіслані зі скаргою документи у випадку відхилення скарги підлягають поверненню заявникові.
Разом з відхиленою скаргою в провадженні зберігаються висновок про відмову в опротестуванні судового рішення та копія відповіді заявникові.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. Секретарям суду здійснювати реєстрацію приймання, обліку і зберігання речових доказів відповідно до п. 46 «Інструкції про порядок вилучення, обліку, зберігання та передачі речових доказів у кримінальних справах, цінностей та іншого майна органами дізнання, досудового слідства і суду» та п.17 «Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді».
3. Секретарям суду належним чином вести журнал обліку речових доказів, реєструючи в ньому усі речові докази, що надходять до суду, в день їх надходження.
4. Старшому секретарю суду Смірновій Є.А. постійно здійснювати контроль в частині ведення журналів обліку речових доказів.
5. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Загальні правила поведінки державних службовців.
З доповіддю по даному питанню виступив заступник керівника апарату Скорковський П.Е.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А., старший секретар суду Смірнова Є.А., консультант з кадрової роботи Шпиль А.В.
Обговоривши питання відзначили, що правила є узагальненням стандартів етичної поведінки, доброчесності та запобігання конфлікту інтересів у діяльності державних службовців та способів врегулювання конфлікту інтересів. Вони ґрунтуються на Конституції України, Законі України "Про правила етичної поведінки" та визначених статтею 3 Закону України "Про державну службу" принципах державної служби, спрямовані на підвищення авторитету державної служби та зміцнення репутації державних службовців, а також інформування громадян про норми поведінки, яких вони мають очікувати від державних службовців.
При прийнятті на державну службу державний службовець ознайомлюється з цими Загальними правилами, про що робиться письмовий запис у його особовій справі.
Державна служба ґрунтується на таких основних принципах:
служіння народу України;
демократизму і законності;
гуманізму і соціальної справедливості;
пріоритету прав людини і громадянина;
професіоналізму, компетентності, ініціативності, чесності, відданості справі;
персональної відповідальності за виконання службових обов'язків і дисципліни;
дотримання прав та законних інтересів органів місцевого і регіонального самоврядування;
дотримання прав підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян.
Поведінка державних службовців має відповідати очікуванням громадськості й забезпечувати довіру суспільства та громадян до державної служби, сприяти реалізації прав і свобод людини і громадянина, визначених Конституцією України
і законами України.
Державний службовець має дбати про позитивний авторитет органів державної влади і державної служби в цілому, дорожити своїм ім'ям та статусом.
Державні службовці повинні утримуватися від демонстрації власних політичних поглядів та свого ставлення до політичних сил, партій, блоків, не допускати їх впливу на виконання службових обов'язків.
Державний службовець, як і інші громадяни, має право на приватне життя і повинен поважати приватне життя інших державних службовців, зберігати з цих питань конфіденційність інформації, якщо інше не встановлено законами України.
Державний службовець повинен сумлінно виконувати свої службові обов'язки, проявляти ініціативу і творчі здібності, постійно підвищувати професійну кваліфікацію та удосконалювати організацію своєї роботи.
Державний службовець має виконувати свої посадові обов'язки чесно, неупереджено, не надавати будь-яких переваг та не виявляти прихильність до окремих фізичних і юридичних осіб, політичних партій, рішуче виступати проти антидержавних проявів і сил, які загрожують порядку в суспільстві або безпеці громадян.
Державні службовці не можуть брати участь у страйках і
вчиняти інші дії, що перешкоджають нормальному функціонуванню державного органу.
Державний службовець має дотримуватися спеціальних обмежень, передбачених статтею 12 Закону України "Про державну службу" та Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції".
Державному службовцю забороняється безпосередньо або через інших осіб одержувати неправомірну вигоду або дарунки (пожертви) від юридичних або фізичних осіб відповідно до положень частини першої статті 8 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції".
Державні службовці повинні дотримуватися Загальних правил. За порушення законодавства про державну службу державні службовці несуть відповідальність відповідно до Закону України "Про державну службу".
За порушення правил етичної поведінки державні службовці несуть відповідальність відповідно до статті 18 Закону України "Про правила етичної поведінки".
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. Працівникам апарату постійно дотримуватись Загальних правил поведінки державних службовців, ЗУ «Про державну службу», ЗУ «Про правила етичної поведінки».
3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Облік та зберігання печаток, штампів і бланків.
З доповіддю по даному питанню виступила старший секретар Смірнова Є.А.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А., заступник керівника апарату Скорковський П.Е., помічник судді Гундерук Н.В.
Обговоривши питання відзначили, що обов'язковому обліку підлягають усі види печаток та штампів суду, бланки процесуальних документів та інші бланки зі штампами, бланки посвідчень особи, посвідчень для відряджень, трудові книжки.
Облік печаток і штампів ведеться у Журналі обліку печаток і штампів суду, бланків процесуальних документів - у Журналі обліку бланків суду окремо за видами бланків. Видача бланків відповідальним за їх використання особам здійснюється під підпис у журналі обліку бланків суду.
Печатки і штампи повинні зберігатися у сейфах або металевих шафах. Бланки дозволяється зберігати у шафах, що надійно замикаються та опечатуються. Печатки, штампи, бланки суду передавати стороннім особам заборонено.
Виготовлення печаток, штампів і забезпечення суду всіма видами бланків здійснюється особою суду, яка відповідає за господарське забезпечення, а контроль за виготовленням, зберіганням і використанням покладається на керівника апарату суду та осіб, відповідальних за діловодство суду.
Особи, які персонально відповідають за виготовлення, облік, зберігання та використання печаток, штампів і бланків, призначаються наказом голови суду. Передача печаток і штампів у межах суду (у зв'язку з тимчасовою відсутністю осіб, які персонально відповідають за них) здійснюється відповідно до наказу голови суду з проставлянням відтиску печатки чи штампа, що передається, у відповідному журналі.
Гербова печатка суду ставиться на документи у випадках, передбачених законодавством (на копію судового рішення, виконавчий лист, характеристику, акт, довідку про місце роботи, нараховану і належну заробітну плату, на зразки відбитків печаток і підписів працівників, які мають право здійснювати фінансово-господарські операції, посвідчення про відрядження, кошторис витрат на утримання суду, подання і клопотання про нагородження орденами і медалями, преміями, у трудових книжках, на документи бухгалтерської звітності, фінансові плани, на запити у випадках, передбачених законодавством, тощо).
Знищення бланків здійснюється за актом на підставі наказу голови суду з відповідною відміткою про це в журналах обліку бланків суду.
Печатки і штампи, виготовлені з дозволу органів внутрішніх справ, здаються для знищення цим органам за місцезнаходженням суду.
Перевірка наявності печаток, штампів і бланків, а також порядку їх зберігання та використання здійснюється спеціально утвореною комісією не рідше одного разу на рік. Про проведення перевірки робляться відмітки у відповідних журналах обліку після останнього запису, зробленого на час проведення перевірки. У разі порушення правил обліку, зберігання і використання печаток, штампів і бланків комісія проводить службове розслідування, результати якого оформляються актом довільної форми та доводяться до відома голови суду. У разі втрати печаток і штампів голова суду повинен негайно повідомити про це органи внутрішніх справ і вжити заходів для їх розшуку.
^
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. Відповідальній особі за зберігання печаток, штампів та бланків - старшому секретарю Смірновій Є.А. керуватись Інструкцією з діловодства в загальних місцевих судах.
3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Концепція вдосконалення судівництва для утворення справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів.
З доповіддю по даному питанню виступила помічник судді Жаглюк Я.М.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату Насоненко Т.А., заступник керівника апарату Скорковський П.Е., старший секретар Смірнова Є.А., помічник судді Ведишко О.Л.
Обговоривши питання відзначили, що Метою Концепції вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів (далі - Концепція) є забезпечення становлення в Україні судівництва як єдиної системи судового устрою та судочинства, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і гарантує право особи на справедливий суд.
Завданнями Концепції, що випливають з її мети, є:
створення цілеспрямованої, науково обгрунтованої методологічної основи розвитку правосуддя в Україні на найближчі десять років;
визначення шляхів удосконалення законодавства у цій сфері;
усунення негативних тенденцій, що мають місце внаслідок непослідовності здійснення попередньої судової реформи;
забезпечення доступного та справедливого судочинства, прозорості в діяльності судів, оптимізації системи судів загальної юрисдикції;
посилення гарантій незалежності суддів;
якісне підвищення фахового рівня суддівського корпусу;
підвищення статусу суддів у суспільстві;
істотне поліпшення умов професійної діяльності суддів;
радикальне поліпшення стану виконання судових рішень;
створення можливостей для розвитку альтернативних (позасудових)способів розв'язання спорів.
Через недосконалість судових процедур, а також не завжди виправдане розширення компетенції судів, зокрема щодо розгляду питань про так звані адміністративні правопорушення, судді не мають можливості своєчасно і якісно розглядати справи.
Відсутність ефективної системи правової допомоги, зокрема безоплатної для малозабезпечених, істотно перешкоджає доступу до правосуддя.
Інформація про порядок звернення особи до суду є недостатньо відкритою, часом незрозумілою. Тексти судових рішень переважно є недоступними для осіб, які не були залучені до справи, але інтересів яких рішення безпосередньо стосуються. Рішення судів нижчого рівня практично не публікуються. Через брак приміщень для проведення судових засідань судді часто розглядають справи в робочих кабінетах, має місце практика здійснення судочинства з порушенням принципів відкритості (публічності) судового процесу, не забезпечено повсюдно повної фіксації судового процесу технічними засобами.
На посаду судді не завжди призначаються особи, які мають достатній освітній рівень та високі професійні і моральні якості. Не створено належної системи підготовки та перепідготовки суддів. Неефективна система відповідальності суддів в одних випадках дозволяє їм уникати професійної відповідальності, в інших - створює сприятливі умови для тиску на тих суддів, які у своїй діяльності виявляють незалежність і принциповість.
Існуюча система виконання судових рішень є малоефективною. Фактично відсутня система контролю за діяльністю державної виконавчої служби. Європейський суд з прав людини в рішеннях проти України найчастіше констатує порушення права на справедливий суд саме внаслідок невиконання рішень національних судів.
Однією з важливих умов доступності правосуддя є поінформованість особи про організацію і порядок діяльності судів; правосуддя не стане доступним, якщо система судів лишатиметься для особи складною та незрозумілою щодо визначення компетентного суду для вирішення її справи.
Судові рішення мають відповідати критеріям юридичної визначеності та однаковості практики. Цього необхідно досягати незалежно від якості законодавства, яке, не виключено, може бути нечітким, суперечливим або таким, що містить прогалини. Суд, застосовуючи положення закону, повинен ураховувати цілі та намір законодавця, інтерпретувати його, виходячи з принципу верховенства права.
Система судів загальної юрисдикції повинна будуватися на принципах:
спеціалізації - суди мають бути організовані з урахуванням особливостей предмета судових справ за відповідною юрисдикцією та зумовленого цими особливостями виду судочинства;
територіальності - суди мають бути утворені так, щоб їх юрисдикція охоплювала певну територію держави, виходячи з потреби наближення судочинства до людини;
інстанційності - суди мають бути організовані так, щоб забезпечити право на перегляд судового рішення у суді вищого рівня.
Суттєвого розвантаження судової системи можна досягти, посиливши потенціал нотаріату. Наказове провадження у цивільному судочинстві (видача судового наказу за відсутності юридичного спору між сторонами) доцільно трансформувати у функцію нотаріату. Потрібно скасувати поділ на державних та приватних нотаріусів. Держава не повинна забезпечувати здійснення нотаріальних функцій, які успішніше виконують недержавні нотаріуси. Водночас держава має здійснювати контроль за якістю надання нотаріальних послуг та регулювати їх вартість для малозабезпечених категорій населення. Необхідно виробити чіткі та надійні механізми відповідальності нотаріусів за надання неякісних послуг.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. Суддям та працівникам апарату суду з метою утвердження в Україні верховенства права та впровадження європейських стандартів у національну систему судового устрою і судочинства постійно дотримуватись вимог «Концепції вдосконалення судівництва для утворення справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів».
3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Керівник апарату Жмеринського
міськрайонного суду Т.А. Насоненко
Секретар А.В.Шпиль