Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Протокол № 9
оперативної наради навчання працівників
Жмеринського міськрайонного суду
25 вересня 2015 року
На нараді присутні 29 працівників суду.
План навчання:
1. Порядок повернення коштів, помилково зарахованих до державного бюджету на рахунки, визначені для сплати судового збору, у випадках, коли провадження у справі не відкладається і в суді відсутні правові підстави для винесення рішення.
2. Проведення судових засідань в режимі відеоконференції.
3. Організація роботи зі зверненнями громадян.
4. Організація роботи в частині оформлення, обліку, використання та зберігання службових посвідчень працівників апаратів місцевих та апеляційних судів, затверджена наказом ДСА України від 11.10.2012 року.
5. Інструкція про порядок виконання міжнародних договорів з питань надання правової допомоги в цивільних справ щодо вручення документів, отримання доказів та визнання і виконання судових рішень.
6. Тривалість навчальної відпустки.
Слухали: Порядок повернення коштів, помилково зарахованих до державного бюджету на рахунки, визначені для сплати судового збору, у випадках, коли провадження у справі не відкладається і в суді відсутні правові підстави для винесення рішення.
З доповіддю по даному питанню виступила старший секретар суду Лукашова Н.М.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату Насоненко Т.А, секретар суду Мельник О.С., діловод суду Літвінчук А.В.
Обговоривши дане питання слід відзначити, що Порядок повернення коштів, помилково зарахованих до державного бюджету на рахунки, визначені для сплати судового збору, у випадках, коли провадження у справі не відкривається і в суді відсутні правові підстави для винесення рішення. Повернення сум з рахунків, визначених для сплати судового збору у цих випадках здійснюється в порядку, передбаченому наказом Державної казначейської служби України від 10.12.2002 року № 226.
Відповідно до зазначеного наказу повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів здійснюється органами Державної казначейської служби України у національній валюті з відповідних рахунків, відкритих в згаданих органах. Повернення платежів здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Державної казначейської служби України, що вказані у заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, що не мають рахунків у банках, здійснюються у готівковій формі через банки або підприємства поштового зв’язку, вказані у заяві платника.
Особа яка бажає повернути грошові кошти, що були помилково сплачені на рахунок, визначений для сплати судового збору, звертається з заявою до суду, на доходний рахунок якого була помилково сплачена сума, та надає оригінал платіжного документа, що підтверджує її сплату. Суд розглядає надані документи, перевіряє факт зарахування коштів на рахунок, визначений для сплати судового збору, за випискою з рахунків і видає заявнику Довідку. Одночасно з видачею довідки, відповідальний працівник суду на зворотній стороні платіжного документа робить напис – «Видана Довідка №__ від __ про повернення помилково сплачених коштів в сумі __». Напис завіряється підписом голови суду та скріпляється печаткою суду.
З отриманою довідкою та платіжним документом з відміткою суду заявник звертається до територіального управління Державної судової адміністрації України в Вінницькій області для отримання Подання до органу Державної казначейської служби України. ТУ ДСА України залишає у себе Довідку суду, яку долучає до справи, а на зворотній стороні платіжного документа робить напис: «Видано Подання №__ від___ на суму ___». Напис завіряється підписом начальника ТУ ДСА України в Вінницькій області та скріпляється печаткою.
Подання подається платником до органу Державної казначейської служби України, де відкрито відповідний рахунок, визначений для сплати судового збору, на який помилково були зараховані кошти заявника, разом із його заявою про повернення коштів з бюджету, в якій заявник вказує спосіб повернення коштів. До заяви та Подання також додається оригінал платіжного документа про сплату коштів, що повертаються з відповідними написами на зворотній стороні.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Проведення судових засідань в режимі відеоконференції.
З доповіддю по даному питанню виступила секретар судового засідання Бондар С.В.
В обговоренні питання взяли участь заступник керівника апарату Антал П.В., секретарі судового засідання Буга Р.М., Кардашевська А.
Обговоривши дане питання відзначили, що суд за власною ініціативою або за клопотанням сторони, іншого учасника судового процесу може постановити ухвалу про їх участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
У клопотанні про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції в обов’язковому порядку зазначається суд, в якому необхідно забезпечити її проведення. Таке клопотання може бути подано не пізніш як за сім днів до дня проведення судового засідання, в якому відбуватиметься така участь.
Питання про участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції вирішується судом за наявності відповідного клопотання або за власною ініціативою не пізніш як за п’ять днів до дня проведення такого судового засідання. Ухвала суду, прийнята за наслідками вирішення цього питання, оскарженню не підлягає.
У суді відповідальними особами за бронювання залів судового засідання для проведення відеоконференцзв’язку є Бондар С.В. зал №2 та Буга Р.М. зал №1.
Секретарями судового засідання до початку судового засідання, під час якого проводитимуться процесуальні дії у режимі відеоконференції, зобов’язаний:
- активувати технічні засоби відеозапису, зареєструватись у системі;
- перевірити наявність вільного місця на внутрішньому носії відеозапису (не менше 10 Гб вільного місця);
- перевірити працездатність технічних засобів відеозапису, а також провести тестування пристроїв (мікрофони, камери тощо) та впевнитись, що вони працюють нормально, а відеоконференція і її запис здійснюється правильно.
У разі виявлення ознак непрацездатності технічних засобів відеозапису серетар судового засідання повідомляє про такі обставини головуючого суддю, керівника апарату та головного спеціаліста з ІТ . При цьому секретар судового засідання складає акт, який підписується керівником апарату, секретарем та головним спеціалістом з ІТ.
Для здійснення відеоконференції з іншими судами використовується програма «ТrueConf».
Хід і результати процесуальних дій, проведених у режимі відеоконференції, фіксуються судом, який розглядає справу (матеріали кримінального провадження), за допомогою програми «ТrueConf». Здійснення фіксації забезпечується секретарем та починається з моменту оголошення головуючим (слідчим суддею) про початок її проведення.
Під час відеоконференції секретарем здійснюється поточний контроль якості звуку і відео та контроль працездатності технічних засобів відеозапису шляхом спостереження за їх роботою.
Після закінчення проведення процесуальних дій у режимі відеоконференції секретар повинен:
- здійснити запис відеофонограми на диски створивши архівну та робочу копії;
- перевірити якість запису архівної копії;
- архівну та робочу копії долучити до матеріалів справи (кримінального провадження);
- вилучити відеограму з технічного засобу відеозапису.
У випадку продовження процесуальних дій у режимі відеоконференції секретар повинен здійснити дозапис наступної процесуальної дії на робочу і архівну копії DVD-дисків з відеограмою.
Шляхом перегляду відеофонограми секретар повинен впевнитись, що її запис здійснено коректно і вона придатна для подальшого використання. В разі виявлення порушень повинен негайно повідомити про недоліки некоректного запису головуючого (слідчого суддю), про що складається акт, який підписується керівником апарату суду, спеціалістом з ІТ, секретарем та долучається до матеріалів справи (кримінального провадження).
Після закінчення процесуальної дії у режимі відеоконференції секретар судового засідання, зобов’язаний вийти з відповідної програми.
Файл із записом відеоконференції зберігається тимчасово на технічному засобі відеозапису та не може бути видалений, до моменту створення архівної та робочої копії.
Запис робочої та архівної копій здійснюється секретарем судового засідання з технічного засобу відеозапису на компакт-диски.
Компакт-диски з робочою та архівною копіями пакуються в окремі конверти , які маркуються таким чином:
- архівна копія №___ (робоча копія №___);
- номер справи (матеріалів кримінального провадження);
- позначення – «відеофонограма»;
- дати проведення процесуальних дій;
- прізвище, ім’я, по-батькові головуючого;
- підпис секретаря;
- об’єм відеофонограм (Гб/Мб).
Робоча копія в окремому конверті додається до судової справи (матеріалів кримінального провадження). Архівна копія після завершення розгляду справи (матеріалів кримінального провадження) здається секретарем судового засідання до архіву суду з відміткою в «Журналі обліку видачі та повернення компакт-дисків».
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома та використання в роботі.
2. Секретарям судового засідання перед початком судового засідання обов’язково перевіряти працездатність технічних засобів відеозапису, а також проводити тестування пристроїв (мікрофони, камери тощо) та впевнитись, що вони працюють нормально, а відеоконференція і її запис здійснюється правильно.
3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Організація роботи зі зверненнями громадян.
З доповіддю по даному питанню виступила помічник судді Жаглюк Я.М.
В обговоренні питання взяли участь старший секретар суду Мельник О.С., Райчук Б.А, старший секретар суду Лукашова Н.М.
З доповіддю по даному питанню виступив заступник керівника апарату суду Антал П.В., який доповів, що з метою належної організації особистого прийому громадян в Жмеринському міськрайонному суді затверджені Порядок організації та графік проведення особистого прийому громадян. Графік особистого прийому громадян розміщений в приміщенні суду в зручному для огляду місці. Відповідна інформація для громадян розміщена на веб-сайті суду «Судова влада України», яка постійно оновлюється. Особистий прийом громадян здійснюють голова суду Ковальський В.І., керівник апарату суду Насоненко Т.А.
В Жмеринському міськрайонному суді ведеться журнал особистого прийому громадян, в якому зазначається дата проведення прийому, прізвище заявників, питання, з якими вони звертаються, результати розгляду. Особлива увага під час проведення особистого прийому приділяється зверненням інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, ветеранів праці, учасників та потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, осіб, які потребують соціальної допомоги та підтримки. У разі звернення вказаної категорії населення, їх прийом проводиться позачергово, незалежно від днів та годин прийому.
У випадках, коли порушене громадянином питання вирішити на особистому прийомі неможливо через його складність або необхідність додаткового вивчення, заявникам пропонується викласти їх у письмовій формі для подальшого детального розгляду.
Письмові звернення громадян реєструються у день їх надходження канцелярією суду у КП «Д-3», після чого передаються для подальшого обліку в реєстраційно-контрольних картках та відповідних журналах.
У більшості випадків надходження заяв на процесуальні дії суддів зумовлено правовою необізнаністю громадян. Громадяни при вирішенні спірних питань через судові органи не користуються кваліфікованою юридичною допомогою або послугами адвокатів, а намагаються самостійно захищати свої інтереси.
З метою недопущення повторних звернень, в залежності від суті питання, громадянам детально роз’яснюються норми чинного цивільно-процесуального, кримінально-процесуального, трудового та інших галузей законодавства.
Із загальної кількості заяв (4), що надійшли до Жмеринського міськрайонного суду протягом І півріччя 2015 року по усім надано відповідь.
У роботі з зверненнями громадян Жмеринський міськрайонний суд забезпечує дотримання етики поведінки державного службовця, забезпечує кваліфікований, неупереджений, об’єктивний, всебічний і своєчасний розгляд порушених питань з метою їх оперативного розв’язання.
Необхідно зазначити, що Жмеринським міськрайонним судом докладається зусилля для запобігання таких негативних явищ, як надходження повторних звернень та таких, що в подальшому визнаються обґрунтованими.
З метою покращення роботи з питань розгляду звернень громадян проводяться вивчення законодавства про звернення громадян, посилено контроль за якісним та своєчасним розглядом звернень громадян керівником апарату суду Насоненко Т.А.
Пріоритетними шляхами профілактики надходження обґрунтованих скарг у судах є обговорення на оперативних нарадах стану організації роботи зі зверненнями громадян та проведення щоквартальних узагальнень.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. 2. Всім працівникам суду і в подальшому виконувати розроблені в Жмеринському міськрайонному суді заходи, щодо подальшого поліпшення організації роботи із зверненнями громадян в суді та виконувати завдання, визначені Законом України «Про звернення громадян», Указом Президента України «Про заходи щодо забезпечення конституційних прав громадян на звернення» від 19.01.1997 року, іншими законодавчими актами.
3. 3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Організація роботи в частині оформлення, обліку, використання та зберігання службових посвідчень працівників апаратів місцевих та апеляційних судів, затверджена наказом ДСА України від 11.10.2012 року.
З доповіддю по даному питанню виступила консультант з кадрової роботи Ковалишина К.А.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А., старший секретар суду Лукашова Н.М.
З доповіддю по даному питанню виступила консультант з кадрової роботи Ковалишина К.А., яка доповіла, що оформлення, облік, використання та зберігання службових посвідчень працівників апарату суду здійснюється відповідно до «Інструкція
про порядок оформлення, обліку, використання та зберігання службових посвідчень працівників апаратів місцевих та апеляційних судів» затвердженої Наказ Державної судової адміністрації України 11.10.2012 N 123.
Посвідчення працівника апарату суду засвідчує займану посаду особи, якій його видано, пред'являється під час виконання службових обов'язків при вході в установленому порядку до приміщень органів державної влади, інших державних органів, їх структурних підрозділів.
Посвідчення дійсні протягом зазначеного у них строку. Посвідчення, які оформлені неналежним чином, з простроченим строком дії, помарками і підчищеннями вважаються недійсними.
Використання посвідчень сторонніми особами, їх купівля, продаж чи підробка забороняється та тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством України.
У Жмеринському міськрайонному суді видачу посвідчень здійснює консультант з кадрової роботи. Посвідчення видаються безкоштовно на підставі відповідного наказу про призначення, а в подальшому обмінюються при переведенні працівника на іншу посаду, зміні прізвища, імені чи по батькові, втраті посвідчення та в інших випадках. За отримане посвідчення працівник розписується в Журналі видачі посвідчень.
Якщо посвідчення видається вперше, консультант з кадрової роботи ознайомлює працівника з вимогами Інструкції.
При отриманні нового посвідчення працівник зобов'язаний повернути раніше видане посвідчення до кадрової служби, якою воно було видане.
У разі звільнення або переведення на іншу посаду працівник зобов'язаний повернути раніше видане посвідчення до кадрової служби.
Працівникам апаратів судів посвідчення видаються за підписом керівника апарату суду.
Керівнику апарату суду та його заступнику посвідчення видаються за підписом начальника територіального управління Державної судової адміністрації України.
Облік надходження бланків посвідчень ведеться у Журналі обліку отримання бланків посвідчень як облік документів суворої звітності. Даний Журнал консультантом з кадрової роботи Ковалишиною К.А. пронумерований, прошитий та скріплений печаткою.
Після отримання бланків посвідчень у Журналі обліку отримання бланків посвідчень робиться запис про дату отримання, загальну кількість, звідки отримані (ким виготовлені) бланки, номер накладної про отримання, номери бланків, прізвище і підпис відповідальної особи.
Бланки посвідчень зберігаються окремо за порядком номерів.
Посвідчення, що підлягають знищенню, зберігаються в хронологічному порядку відповідно до реєстрації їх повернення у Журналі обліку отримання бланків посвідчень.
Облік видачі виготовлених посвідчень, а також пошкоджених, викрадених, втрачених та непридатних для використання посвідчень в суді ведеться відповідальною особою суду в Журналі видачі посвідчень.
Знищення зіпсованих бланків посвідчень та пошкоджених і непридатних для використання посвідчень працівників апарату суду, проводиться комісією апарату відповідного суду.
Знищення зіпсованих бланків посвідчень та пошкоджених і непридатних для використання посвідчень проводиться комісією в складі не менше 3 (трьох) працівників. Склад комісії затверджується відповідним наказом.
Про знищення зіпсованих бланків посвідчень та пошкоджених і непридатних для використання посвідчень складається акт, який затверджується керівником апарату суду.
Акти в установленому порядку реєструються в кадровій службі та підшиваються в окрему справу. У Журналі видачі посвідчень робляться відмітки про знищені бланки та посвідчення.
Консультантом з кадрової роботи у середній частині посвідчення чорним кольором вносяться відомості щодо прізвища, ім'я, по батькові працівника, зазначається займана ним посада та ставиться підпис керівника апарату суду.
У правій частині внутрішньої площини посвідчення у правому верхньому куті передбачено місце для кольорової фотокартки працівника, ліворуч від фотокартки розташовано зображення малого Державного Герба України, під яким нанесено надпис темно-червоного кольору "Посвідчення", та дублюється номер посвідчення. У нижньому лівому куті правої частини площини посвідчення зазначається термін його дії.
Підпис керівника апарату суду та фотокартка скріплюються гербовою печаткою суду.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. 2. Консультанту з кадрової роботи Ковалишиній К.А. при оформленні, обліку та зберігання посвідчень керуватись Інструкцією про порядок оформлення, обліку, використання та зберігання службових посвідчень працівників апаратів місцевих та апеляційних судів» затвердженої Наказ Державної судової адміністрації України 11.10.2012 N 123.
3. 3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Інструкція про порядок виконання міжнародних договорів з питань надання правової допомоги в цивільних справ щодо вручення документів, отримання доказів та визнання і виконання судових рішень.
З доповіддю по даному питанню виступила помічник судді Мельник А.Г.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А., помічник судді Кулішко О.В.
З доповіддю по даному питанню виступила помічник судді Мельник А.Г. яка доповіла, що виконання міжнародних договорів з питань надання правової допомоги в цивільних справ щодо вручення документів, отримання доказів та визнання і виконання судових рішень в здійснюється відповідно до «Інструкції про порядок виконання міжнародних договорів з питань надання правової допомоги в цивільних справах щодо вручення документів, отримання доказів та визнання і виконання судових рішень».
Доручення про отримання доказів на підставі Конвенції про вручення за кордоном судових та позасудових документів у цивільних або комерційних справах 1965 року про отримання доказів відповідно до статті 3 цієї Конвенції складається судом України згідно з формою запиту та повинно містити:
назву запитуючого органу та, якщо можливо, запитуваного органу;
ім'я та прізвище (повне найменування) та місце проживання (місцезнаходження) сторін судового розгляду і, у разі потреби, їх представників;
характер і предмет судового розгляду та короткий виклад фактичної сторони справи;
докази, які потрібно отримати, або інші судові дії, які необхідно виконати.
У разі необхідності в дорученні вказуються:
імена, прізвища та адреси осіб, яких необхідно допитати;
питання, які необхідно поставити допитуваним особам, або факти, щодо яких їх необхідно допитати;
документи або інші об'єкти, які необхідно дослідити;
особливі прохання, що стосуються отримання свідчень особи;
особливі форми, які потрібно застосувати у відповідності до статті 9 Конвенції.
Для уникнення плутанини не слід використовувати цифри для позначення місяця у даті.
Доручення суду України на підставі Конвенції про отримання доказів надсилається через Мін'юст, який переправляє його центральному органу, визначеному відповідною державою відповідно до статті 2 Конвенції.
Доручення судів, які стосуються вручення документів або виконання процесуальних дій у цивільних справах, а також документи за результатами їх опрацювання Головне управління юстиції надсилає безпосередньо до уповноважених територіальних органів держав. У разі, якщо визначити належний іноземний орган неможливо, Головне управління юстиції надсилає доручення центральному органу відповідної держави.
З урахуванням статті 17 Конвенції 1993 року в редакції Протоколу 1997 року доручення чи документи за результатами виконання доручень складаються російською мовою. У разі, якщо зазначені документи складені українською мовою, до них додаються засвідчені переклади російською мовою.
Якщо інше не передбачено міжнародним договором України, заінтересована особа або орган може звернутися з клопотанням про визнання і виконання рішення суду України в цивільній справі, що набрало законної сили, у тому числі затвердженої судом мирової угоди, вироку в частині цивільного позову, а також рішень третейських судів та інших органів, до компетенції яких належить розгляд цивільних і господарських справ.
Клопотання подається заінтересованою особою безпосередньо до іноземного суду за місцем виконання рішення.
У випадках, передбачених міжнародним договором України, клопотання може бути подано до суду України, який ухвалив рішення.
Якщо рішенням суду України передбачено стягнення з особи витрат на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи, клопотання про визнання і виконання рішення у відповідній частині складається судом України, який постановив рішення у першій інстанції. Клопотання друкується на чистих аркушах паперу без штампів суду.
Якщо рішенням суду України передбачено стягнення з особи державного мита (судового збору) в дохід держави, виконавчі документи надсилаються до місцевих органів державної податкової служби за місцезнаходженням суду для вирішення питання про оформлення клопотання про визнання та виконання рішення у відповідній частині на території іноземної держави.
Якщо інше не передбачено міжнародним договором України чи законодавством запитуваної держави, клопотання особи чи органу може бути складено згідно з формою. що наведена в додатку 6 до Інструкції. Клопотання друкується на чистих аркушах паперу без штампів суду.
З метою звернення з клопотанням про визнання та виконання рішення суду України до компетентного органу запитуваної держави заінтересована особа звертається до суду України, який ухвалив рішення, для отримання документів, передбачених міжнародним договором України.
Якщо міжнародний договір України не визначає переліку документів, що додаються до клопотання, судом України надаються:
засвідчена належним чином копія судового рішення (або у відповідному випадку - вироку);
довідка про те, що рішення (вирок) набрало законної сили, якщо це не випливає безпосередньо з тексту рішення чи вироку, за формою згідно з Інструкції. Довідка друкується на чистих аркушах паперу, без штампів суду;
довідка стосовно виконання частини рішення (вироку) або невиконання рішення (вироку) на території України за формою згідно з Інструкції. Довідка друкується на чистих аркушах паперу, без штампів суду;
якщо відповідач не брав участі в судовому засіданні - довідка про те, що відповідач був належним чином повідомлений про день та час судового розгляду (за формою згідно з Інструкції), та копії документів справи, що підтверджують повідомлення відповідача належним чином про час та місце судового розгляду справи. Довідка друкується на чистих аркушах паперу, без штампів суду.
Документи, що надає суд України, засвідчуються підписом судді і скріплюються гербовою печаткою суду України.
Якщо з часу винесення рішення до моменту звернення до суду України з клопотанням стягувач (стягувачка) змінив прізвище, слід додати належним чином засвідчену копію документа, що підтверджує факт зміни прізвища.
Якщо заінтересована особа подає клопотання до суду України, який постановив рішення, відповідний суд додає до клопотання документи, передбачені відповідним міжнародним договором.
Підпис зацікавленої особи на клопотанні засвідчується підписом судді, який одержав клопотання, та скріплюється печаткою суду України.
У разі оформлення клопотання юридичною особою до пакета документів додається довіреність на право представляти інтереси цієї особи в судах, оформлена відповідно до чинного законодавства України.
Заінтересована особа або орган складає клопотання мовою запитуваної держави. Якщо клопотання та документи, що до нього додаються, складено українською мовою, до них додається переклад на мову запитуваної держави, засвідчені відповідно до законодавства України.
У разі, якщо згідно з міжнародним договором України клопотання подається заінтересованою особою до суду України, який ухвалив рішення, такий суд надсилає клопотання та додані до нього документи до Мін'юсту через Головне управління юстиції.
Мін'юст протягом 14 календарних днів з дня отримання надсилає клопотання до Центрального органу запитуваної держави для передачі на розгляд до її компетентного органу, а в разі потреби повертає для доопрацювання компетентним судом України або заінтересованою особою.
Інформацію про рух документів відповідно до цього пункту доводять до відома заінтересованої особи через адресування в копії відповідних листів.
Інформацію про результати розгляду клопотання Мін'юст через Головне управління юстиції доводить до відома заінтересованої особи. У разі надходження копій іноземної судової ухвали за результатами розгляду клопотання вони надсилаються суду України, який ухвалив рішення у першій інстанції, про що інформують заінтересовану особу.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. 2. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Слухали: Тривалість навчальної відпустки.
З доповіддю по даному питанню виступив помічник судді Кулішко О.В.
В обговоренні питання взяли участь керівник апарату суду Насоненко Т.А., консультант з кадрової роботи Ковалишина К.А.
З доповіддю по даному питанню виступив помічник судді Кулішко О.В. згідно з Конвенцією Міжнародної організації праці № 140 «Про оплачувані учбові відпустки» 1974 року, ратифікованій Україною 26 вересня 2002 р., «навчальні» відпустки надаються працівникам з метою навчання на визначений період у робочий час з виплатою відповідної грошової допомоги. Зазначена норма закріплена й деталізована у Кодексі законів про працю України та Законі України «Про відпустки» від 15 листопада 1996 р. № 504/96-ВР.
Чинне законодавство зобов’язує кожного роботодавця (незалежно від виду його діяльності та форми власності) створювати працівникам, які навчаються без відриву від виробництва, необхідні умови для поєднання роботи з навчанням (ст. 202 КЗпП).
Залежно від типу закладу, де проходить навчання працівник, розрізняють відпустки у зв’язку з навчанням в:
— середніх навчальних закладах (ст. 211 КЗпП, ст. 13 Закону про відпустки) — ця відпустка, на відміну від інших навчальних відпусток, надається незалежно від успішності навчання працівника, а її тривалість залежно від конкретної підстави, складає від 4 до 28 календарних днів;
— професійно-технічних навчальних закладах (ст. 213 КЗпП, ст. 14 Закону про відпустки) — надається за умови успішного навчання для підготовки та складання іспитів загальною тривалістю 35 календарних днів протягом навчального року;
— вищих навчальних закладах та закладах післядипломної освіти (ст. 216 КЗпП, ст. 15 Закону про відпустки) — надається за умови успішного навчання, а її тривалість, залежно від конкретних обставин, складає від 10 календарних днів до чотирьох місяців;
— аспірантурі (ст. 216 КЗпП, ст. 15 Закону про відпустки) — за умови успішного виконання індивідуального плану підготовки, протягом навчального року надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів для складання кандидатських іспитів й виконання роботи над дисертацією.
Але наразі, висвітлюючи загальні умови надання навчальних відпусток, більшу увагу ми приділимо відпусткам у зв’язку з навчанням у вищих навчальних закладах, оскільки саме вони використовуються найчастіше.
Додаткові оплачувані відпустки студентам на період настановних занять, виконання лабораторних робіт, складання заліків та іспитів, а також аспірантам, які навчаються без відриву від виробництва, надаються протягом навчального, а не календарного, року (ч. 6 ст. 216 КЗпП).
Як вже було зазначено, згідно зі ст. 216 КЗпП та ст. 15 Закону про відпустки працівникам, які успішно навчаються без відриву від виробництва у вищих навчальних закладах з вечірньою та заочною формами навчання, надаються додаткові оплачувані відпустки. Такими, що успішно навчаються, у даному випадку визнаються студенти, які не мають оцінок «незадовільно» за підсумками семестру. Відомості про відсутність у працівника, який навчається, академічної заборгованості містить завірена вищим навчальним закладом довідка-виклик на сесію. Якщо ж така заборгованість є, то довідка-виклик не видається і, відповідно, працівник втрачає право на оплачувану відпустку у зв’язку з навчанням — за таких обставин він може лише за погодженням з роботодавцем узяти відпустку без збереження заробітної плати.
Тривалість додаткової оплачуваної відпустки у зв’язку з навчанням залежить від рівня акредитації навчального закладу, форми навчання (вечірня, заочна) та курсу, на якому працівник навчається. Так, працівникам, які успішно навчаються без відриву від виробництва у вищих навчальних закладах з вечірньою та заочною формами навчання, надаються додаткові оплачувані відпустки такої тривалості:
§ на період настановних занять, виконання лабораторних робіт, складання заліків та іспитів для тих, хто навчається на першому та другому курсах у вищих навчальних закладах:
— першого та другого рівнів акредитації з вечірньою формою навчання — 10 календарних днів,
— третього та четвертого рівнів акредитації з вечірньою формою навчання — 20 календарних днів,
— незалежно від рівня акредитації з заочною формою навчання — 30 календарних днів;
§ на період настановних занять, виконання лабораторних робіт, складання заліків та іспитів для тих, хто навчається на третьому і наступних курсах у вищих навчальних закладах:
— першого та другого рівнів акредитації з вечірньою формою навчання — 20 календарних днів,
— третього та четвертого рівнів акредитації з вечірньою формою навчання — 30 календарних днів,
— незалежно від рівня акредитації з заочною формою навчання — 40 календарних днів;
§ на період складання державних іспитів у вищих навчальних закладах незалежно від рівня акредитації — 30 календарних днів;
§ на період підготовки та захисту дипломного проекту (роботи) студентам, які навчаються у вищих навчальних закладах з вечірньою та заочною формами навчання першого та другого рівнів акредитації, — два місяці, а у вищих навчальних закладах третього і четвертого рівнів акредитації — чотири місяці.
Тривалість додаткових оплачуваних відпусток працівникам, які здобувають другу (наступну) вищу освіту за заочною (вечірньою) формою навчання у навчальних закладах післядипломної освіти та вищих навчальних закладах, що мають у своєму підпорядкуванні підрозділи післядипломної освіти, визначається як для осіб, які навчаються на третьому і наступних курсах вищого навчального закладу відповідного рівня акредитації.
На відміну від щорічних відпусток, відпустка у зв’язку з навчанням не може бути поділена на частини, перенесене на інший період, продовжена на святкові й неробочі дні.
Конкретна тривалість навчальних відпусток встановлюється навчальними закладами згідно з навчальними планами. При цьому вона може бути меншою, ніж гарантовано законодавством, але за невикористані дні навчальної відпустки, на відміну від щорічної, грошова компенсація не виплачується.
А от якщо відпустка у зв’язку з навчанням збігається зі щорічною відпусткою, то остання повинна бути перенесена на інший період (п. 4 ч. 2 ст. 11 Закону про відпустки). До того ж, згідно зі ст. 212 КЗпП, працівникам, які навчаються в навчальних закладах без відриву від виробництва, щорічні відпустки за їх бажанням приєднуються до часу проведення настановних занять, виконання лабораторних робіт, складання заліків та іспитів, часу підготовки і захисту дипломного проекту та інших робіт, передбачених навчальною програмою. Окрім цього, працівникам, які успішно навчаються в навчальних закладах та бажають приєднати відпустку до часу складання іспитів, заліків, написання дипломних, курсових, лабораторних та інших робіт, передбачених навчальною програмою, щорічні відпустки, за їхнім бажанням, надаються повної тривалості до настання шестимісячного терміну безперервної роботи у перший рік роботи на підприємстві (ст. 212 КЗпП, ст. 10 Закону про відпустки).
Також зверніть увагу, що роботодавець, окрім виплати навчальних «відпускних», повинен ще оплатити працівникам, які навчаються у вищих навчальних закладах з вечірньою та заочною формою навчання, проїзд до місцезнаходження вищого навчального закладу і назад. Це потрібно робити один раз на рік — для проїзду на настановні заняття, для виконання лабораторних робіт і складання заліків та іспитів, а також для підготовки і захисту дипломного проекту (роботи) або складання державних іспитів — у розмірі 50 відсотків вартості проїзду, згідно з проїзними документами, поданими таким працівником на підприємство (ст. 219 КЗпП).
Для одержання навчальної відпустки працівниками суду до кадрової служби пишеться заява на ім’я керівника апарату та до заяви додається довідка-виклик навчального закладу, в якій повинні бути зазначені такі дані:
- форма навчання;
- рівень акредитації навчального закладу;
- курс, на якому навчається працівник;
- період навчання, проведення сесії, державних іспитів, захисту дипломного проекту тощо;
- підстава для надання відпустки.
А вже відповідно до заяви працівника суду і довідки-виклику керівником апарату суду видається наказ про надання навчальної відпустки.
Консультант суду з кадрової роботи заяви працівників апарату суду і довідки-виклику підшиває в окремий наряд.
Нарада постановила:
1. Подану інформацію взяти до відома.
2. 2. Консультанту з кадрової роботи Ковалишиній К.А. здійснювати контроль щодо кількості надання календарних днів додаткової оплачуваної відпустки у зв’язку з навчанням протягом навчального року.
3. 3. Контроль за виконанням постанови покласти на керівника апарату Жмеринського міськрайонного суду Насоненко Т.А.
Керівник апарату Жмеринського
міськрайонного суду Т.А. Насоненко
Секретар К.А. Ковалишина