flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

АНАЛІЗ стану роботи суддів суду в частині виконання діючого законодавства про засади запобігання та протидії корупції протягом І півріччя 2012 року

29 березня 2013, 11:02

 

АНАЛІЗ

стану роботи суддів суду в частині виконання діючого законодавства

про засади запобігання та протидії корупції протягом

І півріччя 2012 року

 
Відповідно до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» під поняттям корупція розуміється  діяльність  осіб, наділених службовими повноваженнями та пов'язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній в частині першій статті 4 цього Закону, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей.
За рішенням Генеральної Асамблеї ООН 9 грудня є Міжнародним днем боротьби з корупцією. Саме цього дня 2003 року в мексиканському місті Меріда була відкрита для підписання Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції. Документ набрав чинності у грудні 2005 року, визначає дієві заходи щодо етики публічної служби і протидії корупції як у державному, так і у приватному секторах. Верховна Рада України у жовтні 2006 року ратифікувала Конвенцію ООН проти корупції. Тобто Україна чітко визначила свій курс на інтеграцію в європейське співтовариство, тому захист прав і свобод її громадян від проявів корупції та хабарництва є одним із найважливіших пріоритетів держави. Влітку 2009 року прийнято пакет нових антикорупційних законів – «Про засади запобігання та протидії корупції», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» та «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень». Такий крок дає змогу нашій державі найближчим часом набути статусу сторони ООНівської Конвенції.
На даний час в Україні діє Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» прийнятий 07.04.2011 року, який 1 липня 2011 року набрав законної сили. Він повинен суттєво допомогти країні у вирішенні проблеми подолання корупції в суспільстві.
Але жодний Закон не в змозі викорінити явище корупції. Корупції не буде тоді, коли люди самі боротимуться з цим явищем, а оскільки корупціонер живиться грошима, то з припинення грошового потоку втратить смисл і вчинення корупційних дій. Тому кожен з громадян держави повинен зрозуміти, що корінь корупції це ми, і поки ми цього не зрозуміємо, її «квітка» ніколи не зав’яне. 
Корупція є найбільшою перешкодою до економічного зростання і розвитку будь-якої держави. Вона створює конфлікт між діями виборної особи та інтересами суспільства. Фактично корупція аналогічна шахрайству, що вчиняється посадовою особою та відноситься до злочинів протидержавної влади.

 

Найбільш небезпечними з корупційних правопорушень є правопорушення кримінального характеру – корупційні злочини.

У чинному кримінальному законодавстві поняття «корупційні злочини» не вживається. Злочин з ознаками корупційних діянь не є самостійним видом злочину, оскільки такі ознаки можуть проявлятися у багатьох видах злочинної поведінки.

Основним видом службових злочинів з ознаками корупційних діянь, є злочини, склад яких передбачено ст.368 КК України, тобто одержання хабара.

 

Протягом аналізуємого періоду у провадженні суду перебувало 174 кримінальних справ, з них 3 кримінальні справи по обвинуваченню осіб, за вчинення злочинів, передбачених ч.1, 2 ст.368 КК України.

Дані справи знаходились в провадженні суддів суду:

-                         у судді Шепеля К.А. – 1 справа,

-                         у судді Заярного А.М. – 1 справа,

-                         у судді Порощука П.П. – 1 справа.

Одну справу розглянуто з постановленням обвинувального вироку; дві справи перебуває у залишку на кінець аналізуємого періоду.

Вирішуючи питання про призначення покарання, судді загалом правильно розуміють вимоги закону щодо призначення його у кожному окремому випадку з урахуванням всіх обставин, що впливають на його вид і міру  

З перевірених справ зазначеної категорії покарання призначались у межах санкції закону, за яким винну особу було засуджено.

Додаткові покарання у виді позбавлення права займати певні посади призначалися і підлягали виконанню.

До засудженого, звільненого від відбування покарання, також застосовувалися вимоги ст.76 КК України.

Це насамперед зумовлено тим, що суб’єктом такого виду злочинів є особа, яка, раніше не притягувалася до кримінальної або адміністративної відповідальності, має позитивні характеристики та наявний ряд обставин, що пом’якшують покарання.

        

Незважаючи на розуміння вимог закону щодо розгляду справ даної категорії по суті, судді суду допускають грубі помилки процесуального характеру, що тягне за собою безумовне скасування судових рішень.

 

 

Протягом цього року на розгляд до суду надійшло 793 справи про адміністративні правопорушення: з них справ про корупційні правопорушення - 3.

Відповідно до статистичних даних суду, в порівнянні з минулим роком кількість справ зменшилась, так за 2011 рік справ даної категорії було 11, а в І півріччі 2012 року лише – 3.

Слід відмітити, що дані справи знаходились в провадженні суддів суду:

-                        у судді Камінського В.П. – 2

-                        у судді Сенько Л.Ю. – 1

Усі три справи розглянуто із винесенням постанов.

За порушення вимог Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції» накладено штраф на 2 осіб, на загальну суму 1750 (одна тисяча сімсот п’ятдесят) гривень. Сума штрафу правопорушниками сплачена добровільно у розмірі 900 гривень в доход держави. 850 гривень стягнуто через органи ДВС.

Матеріали по одній адміністративній справі було повернуто для належного оформлення органу, що їх склав та направив до суду. На дану постанову надійшов протест прокурора.

Як уже зазначалось вище, матеріали однієї справи повернуті для належного оформлення органу, який направив їх до суду.

 

Судді суду правильно реагують на неналежно складені протоколи. Не було жодного випадку, коли б до відповідальності  притягувалися  особи,   які   не   є   суб'єктами корупційних  правопорушень  або вчинили діяння,  що не належать до останніх.

Вироки по кримінальних справах та постанови про адміністративні правопорушення, що стосуються корупційних злочинів та правопорушень, винесені суддями, не завжди є законними та обґрунтованими (один вирок та одна постанова скасовані апеляційним судом) – тому суддям суду слід продовжувати вивчати практику вищих суддів з розгляду справ пов’язаних з корупційною діяльністю, вдосконалювати застосування вимог Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції»; справи розглянуто без порушення строків розгляду; у них є всі необхідні відомості про особу, яка притягувалась до кримінальної чи адміністративної відповідальності.

Суддями Жмеринського міськрайонного суду готуються до розгляду та розглядаються справи, що стосуються корупційних діянь, належним чином, у відповідності до вимог ККУ, КУпАП та Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції».

Вивчення та аналіз судової практики розгляду справ зазначеної категорії проведені з метою усунення та недопущення в подальшому помилок при розгляді справ суддями суду та здійснення ними відповідного реагування на порушення, що допускаються іншими органами.

 

ГОЛОВА ЖМЕРИНСЬКОГО

МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ                                                        В.І. КОВАЛЬСЬКИЙ

 

Помічник                                                                                                        С.М. Смірнов