Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Минулого року в Жмеринському міськрайонному суді перебувало у провадженні 4179 справ усіх категорій; із них розглянуто 4026, у тому числі: 292 кримінальних, 1422 цивільних, 58 в порядку адміністративного судочинства, 1913 справ про адміністративні правопорушення та 341 інших справ та матеріалів.
Серед кримінальних найпоширенішими категоріями справ були ті, що стосуються злочинів проти власності, здебільшого це крадіжки (ст.185 КК України), а також злочинів у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів та інших злочинів проти здоров’я населення (ст.305-327 КК України).
248 кримінальних справ розглянуто із постановленням вироку. Засуджено 308 осіб (в 2011 році - 274); із них 91 (в 2011 році 74 особи) до позбавлення волі на певний строк; до штрафу – 55 осіб на суму 96200 грн., у тому числі сплачено добровільно 87140 грн. (в 2011 році 65870 грн.); до громадських робіт 23 (в 2011 році 20); до виправних робіт жодного (в 2011 році 5); до арешту – 14 (в 2011 році 21); до обмеження волі 1 (в 2011 році 6).
Колегією суддів судової палати з кримінальних справ Апеляційного суду Вінницької області розглянуто 45 апеляційних скарг на вироки та постанови Жмеринського міськрайонного суду по кримінальних справах за 2012 рік. У результаті 24 судових рішення залишено в силі. Справи повертались апеляційним судом з попереднього розгляду, скасовувались та змінювались вироки та постанови через неповноту судового слідства, невідповідність висновків суду, викладених у вироках фактичним обставинам справи; істотне порушення вимог кримінально-процесуального законодавства.
Судом вживалися заходи спрямовані на своєчасний розгляд справ. Так, у 12 випадках до підсудних, а також у 49 випадках до потерпілих та свідків застосовувався привід.
Протягом року у провадженні суду перебувало 1536 цивільних справ, в тому числі позовного провадження1290, окремого та наказного – відповідно 104 та 142. Питома вага справ, по яких провадження завершено, становить 90,3 відсотків справ. До порушення строків розгляду цивільних справ, як і в попередньому році, найчастіше приводили неявка належно повідомлених про місце і час розгляду справ свідків, сторін та їхніх представників, інших учасників процесу; відсутність зворотних повідомлень про вручення судової повістки (через неявку однієї із сторін або будь-кого з інших учасників процесу, про яких немає відомостей, що їм вручено судові повістки); тривале проведення експертиз.
Кількість скасованих та змінених Апеляційним судом Вінницької області в 2012 році судових рішень у цивільних справах, винесених Жмеринським міськрайонним судом, від загальної кількості розглянутих цивільних справ становить 3,2%, що вказує на задовільну роботу суддів.
На розгляді в суді перебувало 68 адміністративних справ (розглянуто 58 справ із ухваленням судових рішень).
За 2012 рік у провадженні суду перебувало 1915 справ про адміністративні правопорушення. З них 1913 справ розглянуто з постановленням судових рішень.
Серед них, зокрема 517 справ про адміністративні правопорушення, щодо порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами (питома вага від загальної кількості розглянутих – 27%); 415 справ про адміністративні правопорушення щодо керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (21,6%); 366 справи про адміністративні правопорушення щодо торгівлі у невстановлених місцях (19,1%); 61 справа про адміністративні правопорушення щодо порушення вимог законодавства про працю та охорону праці (3,1%); 56 справ про адміністративні правопорушення щодо порушення правил дорожнього руху, що спричинили пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна (2,9%); 54 справи про адміністративні правопорушення щодо порушення порядку утримання та перерахунку податку на доходи фізичних осіб і подання відомостей про виплачені доходи (2,8%).
Протягом 2012 року до суду надійшло 5 адміністративних матеріалів про порушення Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції».
Судом притягнуто до адміністративної відповідальності 1775 осіб. Щодо правопорушників застосовано такі види адміністративних стягнень: на 1165 осіб накладено штрафів на суму 1591266 грн. (добровільно сплачено 199545 грн.); на 14 осіб – попередження; відносно 98 осіб застосовано адміністративний арешт; 83 особи позбавлено спеціального права; на 202 особи накладено громадські роботи; до 641 особи застосовано конфіскацію предмета.
Суддями Апеляційного суду Вінницької області переглянуто 12 постанов суду: 1 постанову було скасовано та 7 змінено.
Крім усього іншого, торік у провадженні суду перебувало 341 інших справ та матеріалів, усі з яких розглянуто.
Протягом 2012 року до суду надійшло 9 звернень громадян (у 2011 році - 6), усі із яких виявились необґрунтованими.
Як видно із наведених даних, кількість звернень до суду свідчить про зростання довіри громадян до системи загальних суддів.
Разом з тим зростаюче навантаження на суддів спонукає до пошуку шляхів покращення оперативності розгляду справ. Саме завдяки високому професіоналізму та наполегливості праці суддів і працівників апарату суду нам вдається на належному рівні підтримувати стан здійснення правосуддя на території міськрайонного суду.
Входження України в європейський простір викликає потребу у перетвореннях в усіх сферах суспільного життя. Чи не найбільше це стосується саме судової системи, адже саме суд відіграє в житті будь-якої держави досить важливе значення, а в правовій державі правильно влаштований суд виконує ще й нову функцію – міцного гаранта прав громадянина, що проголошується Конституцією держави. Сьогодні суд – це універсальний інститут, створений для врегулювання спірних (конфліктних) ситуацій.
Судово-правова реформа сьогодні має за мету втілити в життя принцип «верховенства права»; створити систему законодавства про судоустрій, яке б забезпечило незалежність судової влади; максимально наблизити суди до населення та гарантувати право громадянина на розгляд його справи компетентним, незалежним і неупередженим судом.
Незалежність судової влади повинна базуватися не лише на суто правових гарантіях, таких як незмінність та недоторканість суддів, а й на відповідних матеріальних і фінансових засадах.
Сьогодні неможливо провести повноцінну судову реформу у відриві від інших суспільних процесів, які відбуваються в державі, та без реформування інших інституцій, пов’язаних із судом, зокрема таких, як прокуратура, міліція, адвокатура, органи ДВС. Від того, як працюють перелічені інстанції, також залежить довіра громадян до судів. Судова гілка влади повинна забезпечувати потреби суспільства. Але реалізація цієї мети, на жаль не залежить виключно від суду й не закінчується на етапі прийняття ним судового рішення, оскільки далі громадянина чекає етап його виконання. Допоки не буде вирішена проблема поваги до суду, до судових рішень та їх виконання – судова влада не наблизиться до людини ані на крок, скільки її не вдосконалюй. Для цього судово-правова реформа має носити системний характер.
Окрім того, формування правової демократичної держави неможливе без здобутків правової та громадянської культур. Ані правопорядок, ані суспільний устрій не можуть бути тривкими, якщо вони не дістануть собі підпори в суспільній правосвідомості. А тому цілісність правової культури є важливою складовою здійснення суспільно-правової реформи в Україні, утвердження верховенства права в усіх сферах соціального буття.
Голова Жмеринського
міськрайонного суду
заслужений юрист України Ковальський В.І.