flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз судової практики розгляду справ про адміністративні правопорушення щодо порушення правил використання обєктів тваринного світу (ст.85) і порушення правил придбання чи збуту обєктів тваринного світу або рослинного світу (ст. 88 ч.1)

30 березня 2010, 10:21
А Н А Л І З
СУДОВОЇ ПРАКТИКИ РОЗГЛЯДУ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ ЩОДО ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВИКОРИСТАННЯ ОБ’ЄКТІВ ТВАРИННОГО СВІТУ ( СТ.85) І ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ
ПРИДБАННЯ ЧИ ЗБУТУ ОБ’ЄКТІВ ТВАРИННОГО АБО РОСЛИННОГО СВІТУ
(СТ.881) У 2009 РОЦІ
 
У відповідності до плану роботи Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області на I півріччя 2010 року проаналізовано судову практику розгляду суддями справ про адміністративні правопорушення щодо порушень правил використання об’єктів тваринного світу ( ст. 85) і порушення правил придбання чи збуту об’єктів тваринного або рослинного світу ( ст. 881) у 2009 році .
                          
В ході проведення аналізу встановлено наступне:
За 2009 рік до Жмеринського міськрайонного суду надійшло 66 справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 85 КпАП України та 16 справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 881 КпАП України.
Зокрема, 2 справи (ст. 85 КпАП України) та 2 справи (ст. 881 КпАП України) були повернуті суддями для належного оформлення, відповідно до ст. 247 КпАП України. 2 справи на початок 2010 року залишилися не розглянутими.
                          
За 2009 рік суддями Жмеринського міськрайонного суду було розглянуто 65 справ (ст. 85 КпАП України) та 15 справ ( ст. 881 КпАП України).
 
Зокрема, про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 85 КпАП України:
                          суддею Ковальським В.І. - 5 справ;
                          суддею Камінським В.П. – 10 справ;
                          суддею Петрашеком Л.І. - 2 справи;
                          суддею Сенько Л.Ю.       - 17 справ;
                          суддею Шепелем К.А.   – 6 справ;
                          суддею Клапоущаком С.Ю.- 10 справ;
                          суддею Верьовочніковим В.М. – 15 справ.
 
Справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 881КпАП України:
                          суддею Ковальським В.І. - 4 справи;
                          суддею Камінським В.П. – 1 справу;
                          суддею Петрашеком Л.І. - 3 справи;
                          суддею Сенько Л.Ю.       - 5 справ;
                          суддею Шепелем К.А.   – 1 справ;
                          суддею Клапоущаком С.Ю.-  1 справ;
                          суддею Верьовочніковим В.М. – 0 справ.
            
Залежно від характеру, змісту та виду правопорушення, відповідно до ст. 24 КпАП України, можуть застосовуватися такі адміністративні стягнення: попередження, штраф, оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або об’єктом адміністративного правопорушення; конфіскація: предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення; позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові ( права полювання).     
Відповідно до ч.1 ст.277 КУпАП про строки розгляду справ про адміністративні правопорушення, справи про адміністративні правопорушення передбачені ст.85, ст. 88 1  КУпАП розглянуто протягом п’ятнадцятиденного строку з дня їх надходження до суду - без порушень законодавчо встановлених норм.
           
З 66 справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 85 КпАП України, а саме порушення використання об’єктів тваринного світу, суддями Жмеринського міськрайонного суду було притягнуто за вчинене правопорушення 45 осіб до адміністративної відповідальності у вигляді адміністративного штрафу. 21 справу було закрито, із них: 18 справ у зв’язку з звільненням від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення та                   3 справи у зв’язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення.    
Так, справа № 3-3823/09 розглянута суддею Верьовочніковим В.М. про притягнення до адміністративної відповідальності Скрипника А.Д. за ч.4 ст. 85 КпАП України закрита в зв’язку з малозначністю правопорушення, враховуючи що  діями правопорушника не завдано ніякої шкоди водним живим ресурсам. По справі № 3-3848/09, розглянута тим же суддею, про притягнення Чорного В.І. було встановлено, що правопорушник грубо порушив правила рибальства шляхом використання забороненого знаряддя лову (сіткою) та виловив рибу цінних порід в кількості: карась – 2 шт., плітка – 2 шт., щука – 2шт., та винесено постанову про притягнення Чорного В.І. до адміністративної відповідальності у виді штрафу в розмірі 340 грн. без конфіскації незаконно добутих водних живих ресурсів. Рибу залишено у розпорядженні Чорного В.І., а також стягнуто на користь держави ( місцевий бюджет Станіславчицької сільської ради) завдану незаконним виловом цінних видів риб матеріальну шкоду в розмірі 122 грн. 40 коп.
По адміністративній справі № 3-920/09, яка розглядалася суддею Клапоущаком С.Ю. 05.05.2009 року було встановлено, що громадянин Посвалюк А.К. проводив вилов риби в заборонений нерестовий період забороненим знаряддям лову (острога «пятизуб»)в водоймі с.м.т. Браїлів Жмеринського району, та винесено постанову про притягнення Посвалюка А.К. до адміністративної відповідальності у виді штрафу в розмірі 510 грн., з конфіскацією знаряддя лову.
Адміністративна справа №3-3518/09, яка розглянута суддею Сенько Л.Ю., про притягнення до адміністративної відповідальності Мосійчука А.О. за ч.4 ст. 85 КпАП України, закрита за відсутністю в його діях події та складу адміністративного правопорушення та вилучені знаряддя лову (дві сітки з жилки 40 ( 1,1 х 50) зеленого та синього кольору, які зберігаються на складі Головного державного управління охорони, використання і відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства у Вінницькій області)  конфісковані в дохід держави.
Конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення, полягає в примусовій безоплатній передачі цього предмета у власність держави за рішенням суду. Конфісковано може бути лише предмет, який є у приватній власності правопорушника, якщо інше не передбачено законами України.        
Загальна сума накладеного штрафу за адміністративні правопорушення, передбачені ст. 85 КпАП України за 2009 рік склала 16240 грн., з яких добровільно сплачено 7760 грн. Розмір заподіяної матеріальної шкоди встановлений в сумі 10006 грн., з яких всього відшкодовано 3227 грн.   
З 15 справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 881 КпАП України, а саме порушення порядку придбання чи збуту об’єктів тваринного або рослинного світу, правил утримання диких тварин у неволі або в напіввільних умовах, суддями Жмеринського міськрайонного суду було притягнуто за вчинене правопорушення 15 осіб до адміністративної відповідальності у вигляді адміністративного штрафу.
Так, по справі № 3-3672/09, яка надійшла від Головного державного управління охорони, використання і відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства у Вінницькій області, розглянута суддею Ковальським В.І., про притягнення до адміністративної відповідальності Заброцького А.М. за ч.1 ст. 881 КпАП України було встановлено що Заброцький А.М. на привокзальному ринку м. Жмеринка, здійснював продаж свіжої риби – короп, при відсутності відповідних документів про законність набуття ним даної риби та ветеринарного свідоцтва, чим порушив п.п. 3.14.4 Правил любительського рибальства, та винесено постанову про накладення на Заброцького А.М. адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 85 грн. в дохід держави без конфіскації об’єктів тваринного світу, рибу залишено у розпорядженні Заброцького А.М., так як вона райдержінспекторами не вилучалась.  
По справі № 3-621/09, яка надійшла від Державного управління екології та природних ресурсів, розглянута суддею Петрашеком Л.І., про притягнення до адміністративної відповідальності Поліщук Ф.Є. за ч.1 ст. 881 КпАП України було встановлено, що Поліщук Ф.Є. на ринку в м. Жмеринка здійснювала продаж свіжої риби без документів на її законне придбання і сертифікату якості, та винесено постанову про накладення на Поліщук Ф.Є. адміністративного стягнення у виді штрафу в сумі 51 грн., без конфіскації предметів продажу.
  
Штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян і посадових осіб, за адміністративні правопорушення у випадках і розмірах, що передбачені  КпАП України та іншими законами України.
На практиці штраф є самим розповсюдженим видом адміністративної відповідальності за екологічні правопорушення.
Загальна сума накладеного штрафу за адміністративні правопорушення, передбачені ст. 881  КпАП України за 2009 рік склала 547 грн., з яких добровільно сплачено 139 грн. Розмір заподіяної матеріальної шкоди встановлений в сумі 214 грн., з яких всього відшкодовано 21 грн.                                
При розгляді справ даної категорії суддями значна увага звертається на дотримання вимог ст.256 КУпАП при складанні протоколу про адміністративне правопорушення: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім’я по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу правопорушника, місце та час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення порушника; інші відомості необхідні, для вирішення справи. Адже від дотримання даних вимог, також залежить повнота висвітлення анкетних даних про особу правопорушника при винесенні суддями постанов.
Розкриття суті адміністративного правопорушення у постановах суддів суду, є зазвичай повною та відповідною до даних протоколу про адміністративне правопорушення.
При визначенні виду накладення адміністративного стягнення відносно правопорушників, суддями суду значна увага приділяється врахуванню особи порушника: як правопорушник характеризується за місцем роботи, проживання, щире каяття правопорушника; чи завдало дане правопорушення суттєвої шкоди державі та окремим працівникам, чи діями правопорушника не завдано ніякої шкоди водним живим ресурсам та ін.
Допущення недоліків у розгляді даної категорії адміністративних справ не було виявлено. Суддями суду по справах докладно і завчасно вивчаються матеріали справи.
Проаналізувавши стан розгляду суддями Жмеринського міськрайонного суду адміністративних справ про адміністративні правопорушення за ст. 85, 881 КУпАП в 2009 році, можна зазначити, що ефективність розгляду справ даних категорій пов’язана з оперативністю та організованістю роботи суддів у Жмеринському міськрайонному суді. Суддями дотримуються строки розгляду адміністративних справ, винесені постанови відповідають встановленим законом вимогам.
Враховуючи вищенаведене можна зазначити, що судді Жмеринського міськрайонного суду в цілому належним чином виконують свої функціональні обов’язки, не порушуючи норм чинного законодавства України.
Даний аналіз слід обговорити на оперативній нараді працівників Жмеринського міськрайонного суду.
         
СУДДЯ ЖМЕРИНСЬКОГО
МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ                                                       Л.Ю. СЕНЬКО
 
ПОМІЧНИК СУДДІ                                                                      Я.М. ЖАГЛЮК