Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом голови Жмеринського
міськрайонного суду Вінницької області
від 06.03.2025 № 22 о/д
ПОЛОЖЕННЯ
щодо запобігання та протидії сексуальним домаганням на робочому місці та іншим формам насильства за ознакою статі
в Жмеринському міськрайонному суді Вінницької області
У своїй діяльності Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області (далі Суд) дотримується законодавства України в сфері забезпечення ґендерної рівності та протидії дискримінації, зокрема, Конституції України, Законів України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" та керується цим Положенням щодо запобігання та протидії сексуальним домаганням на робочому місці та іншим формам насильства за ознакою статі в Жмеринському міськрайонному суді Вінницької області (далі – Положення).
Це Положення визначає політику попередження та протидії сексуальним домаганням на робочому місці та іншим формам насильства за ознакою статі в Жмеринському міськрайонному суді Вінницької області.
І. Загальні положення
Сексуальні домагання – дії сексуального характеру, виражені словесно (погрози, залякування, непристойні зауваження) або фізично (доторкання, поплескування), що принижують чи ображають осіб, які перебувають у відносинах трудового, службового, матеріального чи іншого підпорядкування. Сексуальними домаганнями є будь-які форми небажаної вербальної, невербальної або фізичної поведінки сексуального характеру, метою або результатом якої є приниження гідності особи, зокрема, створення навколо неї залякуючого, ворожого, образливого або принизливого середовища.
Сексизм – це будь-який акт, жест, візуальний прояв, вимовлені або написані слова, дія чи поведінка, які базуються на думці про те, що людина або група осіб є гіршими від інших через свою стать. Сексизм на робочому місці проявляється через спрямовані на працівника або групу працівників принизливі сексистські коментарі, сексуальну об’єктивізацію, сексистські жарти, надто відверті зауваження, мовчання, ігнорування, знецінюючі коментарі про одяг, зовнішній вигляд, сексистські рухи, відсутність поваги.
Дискримінація за ознакою статі – ситуація, за якої особа та/або група осіб за ознаками статі, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними, зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами або привілеями в будь-якій формі, встановленій Законом України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні", крім випадків, коли такі обмеження або привілеї мають правомірну об’єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними. Дискримінація за ознакою статі у соціально-трудових відносинах проявляється через: нерівний доступ до професійного навчання, підвищення кваліфікації та перепідготовки, у тому числі отримання досвіду практичної роботи; нерівний доступ до оплачуваної праці та різних професій (занять), включаючи критерії відбору, умови найму та кар’єрного зростання; необґрунтовану чи безпідставну нерівність в оплаті праці; неоднакові умови праці та організацію робочого часу; нерівний доступ до отримання компенсацій та допомоги. Будь-яке розрізнення, недопущення або будь-яка перевага стосовно певної роботи, що ґрунтується на її специфічних вимогах, дискримінацією не вважається.
Утиск – небажана для особи та/або групи осіб поведінка, метою або наслідком якої є приниження їх людської гідності за певними ознаками або створення стосовно такої особи чи групи осіб напруженої, ворожої, образливої або зневажливої атмосфери.
ІІ. Подання скарги щодо сексуальних домагань
ІІІ. Розгляд скарги щодо сексуальних домагань на робочому місці або інших форм насильства за ознакою статі
Після отримання скарги відповідальна особа проводить консультації зі всіма сторонами конфлікту. Скаржник/скаржниця може обрати наступні способи вирішення питання щодо сексуального домагання на робочому місці або інших форм насильства за ознакою статі:
- неформальна процедура;
- формальна процедура;
- відмова від необхідності реагування.
Відповідальна особа отримує від скаржника/скаржниці уточнюючі та додаткові деталі, пов'язані із сексуальним домаганням на робочому місці або іншими формами насильства за ознакою статі (зокрема дата, місце, час, особи, залучені до ситуації, свідки тощо).
Впродовж 15 робочих днів у разі потреби відповідальна особа проводить зустрічі зі скаржником/скаржницею, відповідачем/відповідачкою, свідками та іншими особами, які можуть надати необхідну інформацію. У разі необхідності відповідальна особа може запитувати додаткову інформацію, а також звертатися за консультацією та/або інформацією до працівників суду, які є незацікавленими особами у ситуації, що розглядається. Відповідальна особа вивчає скаргу, надає консультації обом сторонам конфлікту, пропонує способи розв’язання ситуації, які не передбачають прийняття адміністративних/дисциплінарних рішень керівництвом суду.
У разі досягнення консенсусу, рішення оформляється в письмовій формі та підписується скаржником/скаржницею, відповідачем/відповідачкою.
Примірник такого спільного рішення повинен зберігатися протягом п'яти років у підрозділі персоналу, що визначений наказом голови суду, відповідальним за підготовку та оприлюднення щорічного звіту.
Формальний шлях реагування на сексуальні домагання на робочому місці або інші форми насильства за ознакою статі здійснюється в таких випадках:
- скаржником/скаржницею обрано формальну процедуру;
- відмови відповідача/відповідачки від неформальної процедури;
- шляхом неформальної процедури не було консенсусу;
- скарга була подана безпідставно.
Відповідальна особа в межах формальної процедури після отримання скарги обов'язково інформує про це голову суду, керівника апарату суду.
Впродовж 5 робочих днів відповідальна особа приймає рішення чи скарга дійсно стосується сексуальних домагань на робочому місці або інших форм насильства за ознакою статі та чи розгляд належить до її компетенції.
Впродовж 15 робочих днів відповідальна особа від дня отримання скарги проводить зустрічі зі скаржником/скаржницею, відповідачем/відповідачкою, свідками та іншими особами, які можуть надати необхідну інформацію.
У разі необхідності відповідальна особа може запитувати додаткову інформацію, а також звертатися за консультацією та/або інформацією до працівників суду, які є незацікавленими особами у ситуації, що розглядається.
Висновок відповідальної особи щодо відповідності скарги та рішення щодо ситуації, описаної в скарзі, готується в межах встановлених строків та подається невідкладно голові суду, скаржнику/скаржниці, відповідачу/відповідачці.
На підставі рішення відповідальної особи голова суду (або особа, яка виконує їх обов’язки) приймає відповідні рішення, передбачені чинним законодавством.
ІV. Моніторинг дотримання норм та положень
- проведені заходи щодо попередження сексуальних домагань на робочому місці та інших форм насильства за ознакою статі (додаток 1);
- проведені тренінги, навчання щодо попередження сексуальних домагань на робочому місці та інших форм насильства за ознакою статі;
- кількість скарг щодо сексуальних домагань на робочому місці та інших форм насильства за ознакою статі, аналіз питань, що були порушені у скаргах (додаток 2).
Додаток 1
до Положення щодо запобігання та протидії сексуальним домаганням на робочому місці
та іншим формам насильства за ознакою статі
в Жмеринському міськрайонному суді Вінницької області
Заходи Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області
щодо інформування про попередження та протидію сексуальним домаганням на робочому місці та інших форм насильства за ознакою статі
Назва заходу, час і місце проведення |
Мета/завдання |
Аудиторія: кількість присутніх осіб (чоловіки/жінки) |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
до Положення щодо запобігання та протидії сексуальним домаганням на робочому місці
та іншим формам насильства за ознакою статі
в Жмеринському міськрайонному суді Вінницької області
Інформація щодо скарг
працівників Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області
щодо сексуальних домагань на робочому місці та інших форм
насильства за ознакою статі
Дата подання скарги |
Кількість поданих скарг |
Коротка тематики скарги |
Прийняті рішення щодо скарги |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|